- Afgelopen jaar zijn in Nederland bijna 370.000 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, 30.000 meer dan geraamd.
- Dat melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging en dataspecialist RDC.
- Het populairste automerk was Volkswagen; het meest begeerde model was de Model Y van Tesla.
- Lees ook: Premie autoverzekering in jaar tijd gemiddeld €60 hoger: bekijk de verschillen tussen WA, WA+ en All Risk
De registraties van nieuwe personenauto’s in Nederland zijn in 2023 met 19 procent gestegen tot 369.791 voertuigen die op kenteken zijn gezet. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging en dataspecialist RDC.
Daarmee werd de prognose voor 340.000 registraties ruimschoots behaald.
De sterke groei is vooral te danken aan een inhaalslag van uitgestelde leveringen in 2022. Met name in de eerste maanden van het jaar waren sterke stijgingen te zien en normaliseerde de markt tegen het einde van het jaar, aldus BOVAG en RAI Vereniging.
Van de totale registraties was 1,1 procent diesel, 30,4 procent benzine, 37,1 procent hybride en 30,8 procent elektrisch.
Het meest geregistreerde merk in 2023 was Volkswagen (met een marktaandeel van 9,5 procent), gevolgd door Kia, Toyota, BMW en Skoda. Het meest verkochte model was de Tesla Model Y. Daarna kwamen de Kia Picanto, Peugeot 208, Volvo XC40 en Kia Niro.
Top 5 geregistreerde automerken in 2023
- Volkswagen (34.958 registraties met 9,5 procent marktaandeel)
- Kia (33.504, 9,1%)
- Toyota (25.576, 6,9%)
- BMW 20.529, 5,6%)
- Skoda (20.498, 5,5%)
Top 5 geregistreerde automodellen in 2023
- Tesla Model Y (13.758 registraties met 3,7 procent marktaandeel)
- Kia Picanto (10.530, 2,8%)
- Peugeot 208 (9.007, 2,4%)
- Volvo XC40 (8.323, 2,3%)
- Kia Niro (7.412, 2%)
Top 5 geregistreerde volledig elektrische automodellen in 2023
- Tesla Model Y (13.758 registraties met 12,1 procent marktaandeel in elektrische markt)
- Volvo XC40 (6.342, 5,6%)
- Peugeot 208 (5.584, 4,9%)
- Tesla Model 3 (5.058, 4,4%)
- Skoda Enyaq (4.715, 4,1%)
BOVAG en RAI Vereniging verwachten dit jaar 360.000 registraties. Volgens de organisaties is het nog wel onzeker welke invloed de stimulering en subsidiëring hebben op de vraag en aanschaf van elektrische auto's bij particuliere en zakelijke kopers. Verder spelen economische ontwikkelingen een belangrijke rol, zoals de gestegen rente en hogere loonkosten.